ספרו של אשר כנפו הפייטן, השתקן ומספרי הסיפורים

facebook Share on Facebook

 

בקורת ספרים

 

 

 

 

 

מואיז בן הראש

 

 

 

ספרו של אשר כנפו

 

הפייטן, השתקן ומספרי הסיפורים

 

בהוצאת בימת קדם לספרות-הוצאת ספרים. 2006

 

מאמר זה התפרסם באתר של קדמה http://www.kedma.co.il/index.php?id=1340

 

 

 

אני זוכר שבילדותי בימי שבת בצהריים לאחר האַדַפינָה המשביעה היו לפעמים הגברים, הנשים והילדים מתאספים מסביב למספר סיפורים זקן שהיה לוקח סיפור אחד של ג'וחא שנהגו לספר בכמה דקות ומאריך אותו למשך כמה שעות ארוכות עד לתפילת מנחה. תוך כדי ההתגלגלות וההמצאות האינסופיות שלו, נהגו הילדים לצאת לשחק ולחזור, והמבוגרים לנמנם מידי פעם, והסיפור היה נמשך כאילו היה שם מאז ומעולם וכאילו יימשך עד ביאת המשיח. כאחד הילדים, בכל פעם שהייתי חוזר מתוך סקרנות לראות היכן עומד הסיר של ג'וחא שהאש שלו נמצאת קומה אחת מתחתיו ושבו מתבשל האוכל, הייתי מוצא שהסיפור עדיין שם ולא נגמר ושומע עוד כמה להטוטים לשוניים והומוריסטיים.

 

הספר שלפנינו, רומאן נעורים שובב, מספר את הסיפור של שלושה חברים בתחילת גיל העשרים שלהם שמחליטים ללכת לארץ ישראל בתחילת המאה העשרים או בסוף המאה התשע עשרה. הדלק המניע את רכבם הוא סיפורים אינסופיים שהם מספרים זה לזה, או לשחפים, או למוכר פרי הצבר כדי שיאכיל אותם, או לכל מטרה שהיא. הם נעים מעיר לעיר ומכפר מכפר, ומקבר של צדיק אחד לקבר של צדיק אחר , על גבי הסיפורים שהם מספרים וממציאים תוך כדי המסע.

 

את הספר אפשר לקרוא כספר ילדים, וזה ספר שילדים ומתבגרים ייהנו ממנו מאוד, אך בתוכו גם נכללים כל חיי היהודים בתקופה הקדם-קולוניאלית. תקופה שנהוג כמעט להצניע בספרי ההיסטוריה, משל היו יהודי מרוקו בלתי קיימים עד שהצרפתי ראה אותם. דרך הסיפורים כנפו מספר את הצרות של הדהימי, את הרדיפות, את העוני המחפיר של משפחות מרובות ילדים, את התאסלמות של יהודים רבים, את השמחה הרבה, את האושר ואת העושר של החיים היהודיים, את המלאות ואת המורכבות הרבה שלהם.

 

שלושת החברים דוידו, יסו ועיוש יוצאים מעיירה ליד מראקש לירושלים ומחליטים לבקר בקברי צדיקים על מנת שאלה יסייעו להם למצוא את דרכם. אין להם מפות והם רק יודעים שאם שליחים דרבנן יכולים להגיע מירושלים למרוקו אז גם הדרך ההפוכה חייבת להיות אפשרית. קברי הצדיקים מהווים מוטיב חוזר בכל הרומאן, מוטיב שמחבר בין המוסלמים ליהודים ויוצר סיפורים מרהיבים. המנהג של השתטחות בקברי צדיקים משוייך באופן אוטומטי ליהודי מרוקו אך מקורו בשבטים הבֶרבֶריים של טרום הגעת האסלאם. כמו רבנים מסוימים, גם חכמי הדת המוסלמים רואים במנהגים אלה עבודה זרה, אך אלה מנהגים כל כך מושרשים אצל יושבי המגרב שהם נאלצו ונאלצים עד היום לקבל אותם ולמצוא דרך לצרפם לדת, ולא מאמיניהם יתקוממו לגמרי נגדם ולא ישעו להם.

 

זהו הרומאן השני של אשר כנפו. קדם לו "התינוק מאופראן", על הפוגרום שביצעו מוסלמים בחמישים מיהודי העיר אופראן. העיר עצמה ממשיכה להופיע ברומאן הזה, וגם הקשיים והרציחות של יהודי מרוקו על ידי מוסלמים עם חרב שחתכו את ראשי היהודים. על אף שפעמים רבות הדמויות הראשיות אומרות שפשוטי העם טובים ליהודים והמנהיגים מסיטים אותם ומתנכלים להם, דבר שהוא די מוטל בספק מבחינה היסטורית, המוסלמי כאן מופיע כאיש הרע במקרים רבים מאוד.

 

המבנה הסיפורי מאפשר לכנפו לערבב דמיון עם מסורות עתיקות, סיפורי עם מאורעות היסטוריים, מבלי שהנראטיב ידעך או יסבול בצורה כלשהי. אולי באמת הסיפור של יהודי מרוקו כתוב בספרי היסטוריה אוניברסיטאיים אך באותה מידה הפך לבדיה שמספרים ולא ממש מאמינים לה.

 

כצפוי בעלילה, בלי מצפן ובלי מפות קצת קשה להגיע ממרוקו לארץ ישראל. שלושת החברים הופכים למעין צדיקים, אך ביקור בקברי צדיקים מוביל אותם למראכש ולא לירושלים. ועד כמעט לסוף הספר הם עדיין לא יצאו במרוקו. אך כמו המשתטחים על הקברים הנס קורה ואוניה תוביל את שלושת המופלאים אל מחוץ חפצם בדיוק כאשר מתחילה הציונות האשכנזית להכות שורש בארץ ישראל. סמל ברור, לקשר בין חלקי העם היהודי, וגם כל הרומאן מלא רמזים וסמלים והסיפורים הופכים מפשט לסוד, ומעניק רמות קריאה שונות ומגוונות לחלקי הספר.

 

לא אגזים ואומר שכנפו רוקח כאן מרקחה מן הסיפור החסידי, מהסיפורים של מעם לועז, מהספרות העממית המרוקאית, מההתחכמויות של שלום עליכם ומדמיונו הקודח ויוצר רומאן פיקרסקי מודרני שמזכיר בצורתו את דון קיחוטה של סרוונטס (וכאן יש שלושה חמורים שמדברים ולא אחד). הוא עושה את זה בצניעות ראויה לציון ובלי התחכמויות מיותרות, והקורא נסחף בין דפיו. ספרו של אשר כנפו "הפייטן, השתקן ומספר הסיפורים" הוא ספר מרהיב שנקרא בנשימה אחת, הוא ספר לכל המשפחה, במובן החיובי ביותר של המילה. הוא מחכים ומשעשע, והוא גם עצוב ותמים. בעולם מתוקן הוא היה המתנה המושלמת ליום הולדת או לבר מצווה, במקום עוד משחק מחשב.

 

 

 

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

ניתן לרכוש את ספרו של אשר כנפו: הפייטן, השתקן ומספר הסיפורים ב"בימת קדם" רחוב מאפו 22 תל אביב טלפון 5224906 03 או אצל המחבר ת"ד 5129 אשדוד טלפון 0547339293

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 


הדפסהדואל